Som jag har berättat om tidigare så gjorde jag en ayurvedisk konsultation nyligen i samband med den Ashtangayogalärarutbildning som jag går just nu på Ashtanga Stockholm. Själva konsultationen startade med att jag fick sitta ner en stund innan, blunda och andas. Den ayurvediske hälsorådgivaren gjorde sedan en pulsmätning på mig.

Pulsmätningen skedde genom att hon höll tre fingrar på min vänstra handled i ungefär en minut. Hon läste av olika djup på pulsen och kunde därigenom avläsa vilken dosha som är mest dominant på olika nivåer. I tidigare inlägg har jag skrivit kortfattat om Ayurveda, de fem elementen och vad en dosha är.

Sedan tog hon en stund till att skriva lite anteckningar och jag fick fylla i en hälsoblankett. Utifrån hennes observationer och analyser började vi sedan att samtala. Eller rättare sagt, hon berättade och förklarade hur hon trodde att saker och ting stod till i min kropp och sinne. Jag fick lyssna och inflika om jag kände igen mig eller om det var något som inte stämde.

Jag satt mest och nickade instämmande, och både tänkte och sa ja så är det eller det känner jag igen. Det var som att hon hade öppnat upp en bok inom mig med fragment av mitt liv eller sett in på insidan av min kropp och sett vad som försiggår där inne. Hon berörde både saker kroppsligt hur det känns och upplevs, men också på mer subtila plan kring känslor och tankar, både kring det som är förflutet men också sådant som är nu och det som har riktning framåt.

Jag hade en fin puls, men den kunde gärna bli mer stabil.

Vata är mest dominant i mig just nu. En fladdrig sådan, med flera stagnationer i kroppen och tecken på problem med leder, och nedre delen av ryggen bland annat. Dessutom på den nivån där det borde finnas mer Pitta (eld och hetta) så var det i stället mycket Kapha (segt och trögflytande) vilket hon förklarade att jag processar/tänker/tar beslut lite väl långsamt (beslutsångest) och skulle vilja hitta lite förändring i den energin genom att elda till det lite med hjälp av andning och kryddig kost.

Vata som person är ofta konstnärlig, kreativ och har en livlig fantasi. Har svårt att omsätta alla idéer i praktiken, eftersom hon ständigt får nya visioner. Entusiastisk, generös, gladlynt med stark frihetslängtan. Hon lär sig fort men glömmer också lätt. En vata behöver en livsstil och omgivande miljö som tillåter henne att leva ut, inte hålla tillbaka. Hon tycker om omväxling och blir lätt uttråkad, samtidigt som hon påverkas starkt av förändringar. Hon mår bra av att ha en trygg bas när äventyren blir för utmanande. Hon behöver en struktur som gör att hon inte går upp för mycket i varv i sina skapande projekt. Hon är ofta känslig för ljud. I obalans blir vatan ofta orolig och ångestdrabbad. Hon sover dåligt och får ofta problem med gaser i magen, liksom med nervsystemet om obalansen har varat länge. En vata i stress blir ofta stel. (Utdrag ur boken Ayurveda för kropp och själ, Eva Sanner och Peter Ljungsberg)

Nedan följer några råd från min hälsorådgivare som jag ska följa för att hitta mer balans mellan doshorna.

Observera att det här är mina råd. Alla har vi unika kroppar och olika behov utifrån ayurvedan. Här nedan vill jag visa hur några exempel kan se ut för att du ska få en inblick i Ayurvedans värld och vilka tips som kan ges vid en konsultation.

Allmänna hälsoråd

Innan frukost: 2 tsk ghi + 1/2 kopp hett vatten ( över lång tid)

Efter lunch och kvällsmat: 1 tsk ajwainfrön + 1 tsk bockhornklöverfrön med lite vatten (över lång tid)

På kvällen: 1/2 dl ljummet bockhornklöverfrövatten (fröna ska ligga i blöt under dagen och sedan silas bort) +1/2 tsk ricinolja + 2 krm ingefärspulver (2 mån)

Örtte: ingerfärsavkok som ska drickas varmt regelbundet under dagen (alltid)

2,5 liter vatten /dag (alltid)

Frisk luft minst 60 min/dag (alltid)

Lugnare motion (hellre promenad/jogging än löpning)

Andningsövningar

Ujjayi pranayama och Bastrika pranayama

Kostrekommendationer (nedan finns vissa valda delar med)

Allmänt: Kryddiga, bittra, sträva smaker. Varm mat (näringsrik och oljig) och varm dryck. Gärna heta kryddor och kokosolja i de flesta måltider. EJ kall, torr, lätt mat, kött, fisk, sura mejerier, ost, halvfabrikat, socker.

Sädesslag: bovete, kokt havre. EJ vete och okokt havre.

Bönor och linser: mungbönor, gröna och vita bönor, bruna linser. EJ kikärter och sojabönor.

Grönsaker: fänkål, färsk ingefära, färsk koriander, spenat, broccoli, blomkål. EJ rabarber, lök, vitlök, svamp.

Frukter: russin, avocado, mango, blåbär. EJ apelsin, mandarin, satsumas, ananas.

Mjölkprodukter: mjölk, grädde, smör, ghi. EJ youghurt, creme fraiche, lagrad hårdost, philadelphia.

Nötter och frön: sesamfrön, pumpafrön, solroskärnor. EJ jordnötter, hasselnötter.

Kryddor: alla EJ bakpulver, jäst.

Vatten: rumstempererat/hett vatten, te. EJ iskallt vatten, kolsyrat vatten, kaffe.

Alkohol: EJ whiskey, rom, vodka, vin öl.

 

Japp, nu vet ni vad ni ska/inte ska bjuda mig på om jag kommer på besök :))) Laktovegetarian har jag varit sedan ett år tillbaka, så jag utesluter redan kött och fisk. Rekommendationerna i övrigt ska jag försöka hålla så mycket som möjligt, men det är svårt att förändra och byta ut allt på en gång.

Under utbildningens gång ska vi försöka följa våra hälsoråd och det ska bli spännande att se hur det utvecklas i slutändan.

Då och då ska jag försöka få in lite mer tips och råd kring det här på bloggen.

Kul att du läser detta och följer min resa!

Namaste, Jenny