Hej ni alla, både gamla och nya läsare. Ser i ren förskräckelse att det är en hel månad sedan jag skrev här i bloggen..

Jag gjorde en titthålsoperation i ena knät i mitten på maj, vilket gjorde att jag kom lite ur gängorna. Plus att hela maj och juni alltid är så makalöst intensiva när man är grundskollärare.. Allt ska bli färdigt, avslutas, analyseras, knytas ihop, dextras osv.. Jag har släppt iväg ca 60 st årskurs sexor, vilket betyder ungefär 240 omdömen och 240 betyg i de fyra so-ämnen som jag undervisar i. Detta sker ju givetvis kontinuerligt under hela läsåret, men det blir så definitivt i slutet på sexan. Puhh!

Sista åren har jag dock blivit så mycket bättre på att inte stressa upp mig för mycket vid terminsslut. Jag har blivit bättre på att läsa av mig själv och skala av mer på saker som kanske inte måste göras just då. Jag märker dock att min andning kan bli annorlunda under en dag när det är mycket på G. Om jag då tillåter mig att stanna upp och ta några djupa andetag så hittar jag tillbaka till ett större lugn. Det värsta är nästan att jag blir så disträ när det är mycket omkring mig. Sista arbetsdagarna förra veckan så trodde jag att jag hade tappat bort mina jobbnycklar vid tre tillfällen. Jag återfann dem snabbt i min närhet alla tre gånger.. men det är verkligen mitt tecken på att jag behöver lugn och ro, och nu har jag äntligen sommarlov!

Nu kan jag fokusera på sommarens yoga, min egen träning, min familj, vänner och min trädgård. Älskade sommar!

Det bästa med att vara ledig, tycker jag, det är att gå upp lite tidigare än alla andra i familjen. Om det är fint väder, släpar jag yrvaket med mig min yogamatta utomhus på altanen. Jag väcker kroppen sakta till liv med mjuk morgonyoga. Det enda som hörs är fåglarnas vackra kvittrande. Jag tycker om att känna sommarmorgonens svala luft mot min hud och att få blicka upp mot en himmel oavsett om den är blå eller fylld med moln. Jag bara älskart!

Hoppas att du också kan hitta en plats i sommar där du kan väcka kroppen med yoga utomhus. På din altan eller balkong, på en strand eller i en park. Det behöver inte vara så lång stund. Är det svårt att veta vad du ska göra, försök lär dig Solhälsning A utantill och gör den om och om igen ca 10 upprepningar. Det sätter igång flöde, värme och cirkulation och förbereder och mjukar upp kroppen inför dagens bravader. Alternativt att du tar hjälp av en yogaapp för att få inspiration till andra positioner och flöden.

Gör din yogaträning till en rutin, låt den bli en naturlig del av din dag. Jag avslutar även dagen med yoga, med variation av fysisk yoga och lugn yinyoga. Hitta det som passar dig!

Vill du ha lite hjälp på vägen så finns jag på Sandviksbryggan i sommar från och med nu på lördag. Morgonyoga när den är som bäst! Läs mer under aktuellt här på min hemsida.

Allt gott till er!

Kram