Yinyoga

Yinyoga är en av de lugnaste yogaformerna och har sitt ursprung i kinesisk medicin. Enligt kinesisk medicin har vi alla en livskraft som kallas för qi som flödar i våra kroppar. I andra yogaformer med ursprung från Indien pratar man om prana istället och det är samma livsenergi. Det enda som skiljer dem åt är tanken kring hur energin transporteras runt i kroppen. Prana flödar genom nadis och energicentrum som kallas för chakran. Qi flödar i energikanaler som kallas meridianer. Meridianernas väg går i sin tur genom bindväven och varje meridian är direkt kopplad till olika organ. När vi är i de olika positionerna stimuleras bindväven och på så vis balanseras flödet av qi i kroppen. Stagnationer löses upp och cirkulationen kommer igång.

Positionerna är enkla och utförs alltid liggande eller sittande. De hålls under flera minuter för att stimulera kroppens djupt liggande bindväv, ligament och inre organ. Det är viktigt att var och en efter sina förutsättningar kan göra övningen med rätt intensitet på stretchen, så att man kan ligga/sitta bekvämt i övningen, och därför används ofta kuddar, bolster, filtar, block och eventuellt en vägg som stöd.

Med sin fokusering på leder, ligament och bindvävnad är yinyogan en ideal yogaform för alla som sportar, styrketränar eller utför annan dynamisk yoga (yangyoga). Den är också bra helt enkelt för att motverka ålderns härjningar med en kropp som blir allt stelare och orörligare.

Yinyoga fungerar även utmärkt som ett sätt att träna tanken att fokusera inåt, och förbereda för meditation.

Till skillnad från de flesta andra yogaformer låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch).

Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (qi/prana) och lugnar ditt sinne. Den förbättrar och balanserar livsenergin via kroppens bindväv.

Fördelar med yinyoga
  • Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad
  • Förbättrad flexibilitet i ryggrad och höft
  • Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska
  • Lugnare sinnelag, emotionell balans, ger övning i att hålla sig lugn när man utsätts för intern och extern stress
  • Stimulerar kroppens inre organ
  • Förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan
  • Stärker skelettet
  • Ger djup avslappning
  • Behåller kroppen mer ungdomlig genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet
  • Tränar närvaro i nuet, mindfulness