Häromdagen fyllde min minsta 6 år. Jag gick igenom lite bilder och hittade den här som är tagen bara några dagar innan han föddes.

Jag har två barn som är 6 och 8 år gamla. Jag yogade regelbundet under båda graviditeterna. I den första graviditeten undervisade jag även yogaklasser fam till en månad innan förlossningen. Jag minns att det var svårare att hitta tid och motivation under andra graviditeten när man redan hade ett litet barn att ta hand om och dessutom upplevde jag graviditeterna helt olika. Vid första graviditeten hade jag ett bättre utgångsläge med en starkare och smidigare kropp, dock föddes vår dotter 8 veckor för tidigt så jag blev snuvad på den sista höggravida tiden. Vid andra graviditeten hade jag inte alls hunnit bygga upp samma grundstyrka och smidighet, men yogan hjälpte mig ändå att må bättre i kroppen och han föddes i vecka 38.

Under en graviditet händer det mycket i kroppen och sinnet. Att yoga under graviditet kan vara en fantastisk upplevelse då du lär dig att rikta fokus mer inåt dig själv och upplevelsen av själva stunden. Jag kände även ett större lugn vid yogastunderna från de små krabaterna som annars kanske snurrade runt som illbattingar där inne i magen.

Många väljer att gå på gravidyogapass och det vill jag varmt rekommendera om du hittar något i din närhet. Gravidyoga syftar på att förbereda både kroppen och sinnet inför förlossningen. Det bästa är att göra det tillsammans med en utbildad lärare som kan hjälpa dig att justera och assistera under yogastunden och se just dina behov. Men om du inte har den möjligheten så hittar du ett mycket bra träningsprogram för hela graviditeten på www.yogobe.com som är anpassad efter varje trimester med hjälp av yoga och pilates.

Om du är en van yogi så finns det en skillnad mellan yoga innan och under en graviditet. Du ska inte intensifiera yogapraktiken när du är gravid eller sträva efter mer avancerad yoga. Du ska snarae backa litegrann, hitta ett mjukare förhållningssätt och känna in kroppen mer.

Några tips att tänka på:

  • Om du inte är en van yogi ska du ta det försiktigt de första tre månaderna som är den mest kritiska perioden. Yoga med försiktighet.
  • Går du på ledda yogaklasser ska du tala om för din lärare att du är gravid och hur långt gången du är.
  • Tänk på att bäckenet, leder och ligament luckras upp under en graviditet på grund av hormoner. Ta det försiktigt och hamna aldrig i några stretchande ytterlägen. Har du problem med foglossning kan du istället försöka stärka bäckenbotten.
  • Anpassa rörelser och positioner mer vartefter graviditeten fortskrider.
  • Undvik positioner som trycker på magen. Tänk helat tiden att magen ska få plats och kunna vara ”öppen”.
  • Undvik att hoppa fram och bak till positioner då det påfrestar livmoderhalsen och bäckenbotten.
  • Ju större magen blir desto mer påverkad kan du bli i liggande positioner på rygg då hålvenerna utsätts för tryck. Du kan uppleva att du blir yr och det kan också påverka blodflödet till bebisen. Ligg med ryggen i lite högläge. Stötta upp med bolster, filtar och kuddar. Ska du ligga på sidan, landa helst på vänster sida.
  • Gör inga andningsövningar där du håller andan, bebisen måste få syre hela tiden.
  • Alla graviditeter och kroppar är unika. Det finns massor av ”det får du inte göra, eller det är inte så bra” – men har du gjort det innan och det känns ok i din kropp även under graviditeten gör det. Vissa säger att man inte ska göra rotationer, att du inte ska vara upp och ner, eller ligga på rygg. Men, så länge det känns ok – gör det med försiktighet!
  • Fortsätt att göra yoga nära din bebis även efter förlossningen så blir det en fantastisk upplevelse.

Hoppas att du har / får en fin upplevelse av din graviditet. Om du är en av alla dem som inget hellre önskar än att bli gravid, men än så länge inte har lyckats – jag håller tummar och tår för er att ni också någon gång får uppleva detta!

Namaste, Jenny