“When the breath is unsteady, the mind is unsteady. When the breath is steady, the mind is steady and the yogi becomes steady.” Hathayoga Pradipika

Andningens påverkan på den fysiska kroppen och på sinnet är en av hörnstenarna i yogatraditionen. Kunskapen om andningens betydelse för människans hälsa fanns redan för flera tusen år sedan. Yoga som metod utvecklades bland annat runt en teori om att andningen står som en förbindande och sammanförande länk mellan det som man betraktade som människans olika dimensioner, lager och energier.

Alla våra tankar och känslor har ett motsvarande andningsmönster. Vi andas på olika sätt vid olika känslor, därav finns det en länk mellan vår insida och själva andetaget.

Inom yogatraditionen beskrivs andningen som länken mellan “kropp och själ” en länk som verkar i båda riktningarna. Genom att arbeta med andningen är det möjligt att påverka det fysiska, det mentala och det själsliga på olika sätt. Andningen ses som dörren in till människans olika dimensioner och i yogapraktiken är den därför ett viktigt redskap.

När vi utövar yoga asanas (yogapositioner) verkar andningen avslappnande på muskler och nervsystem. I pranayama, (specifika andningsövningar) används andningen för att lugna, balansera eller öka energinivån.

YOGA HJÄLPER DIG ATT ANDAS RÄTT – PÅ RIKTIGT

Det är så lätt att ta andningen för given. Det är ju en naturlig reflex som finns där hela tiden. Bara den senaste minuten när du har läst den här texten så har du andats ca 12-13 andetag utan att du tänkt på det…

Andningen är inte bara en viktig del inom yogapraktiken. Andningen är viktig för hela din hälsa. Den är ditt liv. Se det som en gåva. Varje andetag.

Ett sätt att förändra andningen är att börja bli medveten om dina andetag. HUR och VAR andas du? Det är en förmåga som går att utveckla och förändra precis som andra förmågor. Det är inte hälsosamt att andas korta och ryckiga andetag högt upp i bröstkorgen.

Tänk att du successivt kan förlänga och fördjupa varje andetag. Andas in djupt ner mot bäckenet och låt magen och bröstkorgen expandera runtom åt alla håll och upp mot dina axlar för att sedan sjunka tillbaka ner sakta.

Stanna upp en liten stund varje dag. Lär känna dina andetag. Nyfiket utforska och förändra. Skapa plats.

Ju oftare du gör detta så blir det också mer naturligt för dig att andas in djupare utan att du tänker på det. Andningen ger dig lugn, fokus och närvaro. Den hjälper dig också i de stunder då du känner dig rädd, stressad och är fylld med ångest. Andningen är som din bästa vän som får dig att må bra på flera olika plan.

Så ta hand om dig!!

“Breathing is the first act of life and the last. Our very lifes depends on it. Since we cannot live without breathing it is tragically deplorable to contemplate the millions and millions who have never mastered the art of correct breathing.” Joseph Pilates

Namaste