Strax efter skolstart brukar förkylningarna dra igång. Har man barn i skolåldern är det nästan oundvikligt. Grunden till ett bra immunförsvar ligger förstås i att sova ordentligt, röra på sig och äta bra, men även vissa livsmedel kan öka chanserna att hålla sig friskare.

Ett av dem är ingefära. Roten har använts i Kina i över 2000 år för att förebygga sjukdomar. Den har dessutom en renande effekt i kroppen. Den innehåller massor antioxidanter och är anti-inflammatorisk.

Citron är också bra för att den är fullproppat med C-vitamin och antioxidanter. Den hjälper kroppen att rensa bort giftiga ämnen från levern och den stimulerar dessutom matsmältningen.

Dessa två kan man använda extra mycket vid förkylning- och influensatider men det är också bra att använda dem regelbundet. Oftast gör jag te av dem, men det går lika bra att dricka som kall dryck.

Ingefärste

Koka vatten tillsammans med skurna bitar av färsk ingefära. Jag brukar ta rejält med bitar. För att maxa smaken och styrkan ännu mer kan man riva ingefäran istället. Koka i 15-20 min. Sila av. Lägg några skivor av en citron eller droppa ner citronsaft i ingefärsteet. Kanske vill du även ha lite honung i. Några blad av citronmellis dekorerar fint! Drick gärna flera ggr om dagen vid förkylning.

Citronvatten

Det är bra att få en vana att få i sig en halv till en citron om dagen. Starta dagen med att dricka citronvatten. Helst ska du dricka det på morgonen en stund innan du äter frukost för att det ska få bästa effekt. Fyll ett stort glas med vatten och pressa i citronsaften från en halv citron. Vill du i stället ha en värmande dryck kokar du vattnet först och pressar sedan i citronen. Om du har en rutin med yoga på morgonen, varför inte ta med glaset/koppen och slå dig ner en stund på mattan och njut innan praktiken. Samtidigt hinner du förbereda dig inför dagen på bästa sätt innan övriga familjen vaknar..

Gott på alla sätt!

Ha en fin dag.

Namaste, Jenny