Ett helt år har passerat. Igen. Tiden går så fort. Alla år upplevs också så olika. Vissa år känns som att allt flyter på och allt går så bra. Livet är på topp. Vissa år är tyngre med mycket jobbiga händelser och man hinner tänka många gånger att nu räcker det väl. Så olika det kan vara för oss alla. Vi går igenom olika faser i våra liv. Hela tiden.

Livet är som ett ständigt flöde. Det förändras hela tiden. Ingenting är någonsin för evigt.

Lär dig att stanna upp och var tacksam för det som du har. Från det lilla till det stora. Hitta något att vara tacksam för varje dag. Det ger dig ett större perspektiv på saker och ting och ett mer positivt tänkande även i stunder då du är i djupaste mörker.

Det viktiga är inte hur vi har det, utan har vi tar det. Hur vi hanterar och hur vi går igenom det svåra eller tunga.

Ge dig tid för reflektion

Titta tillbaka på det gångna året. Vad är du nöjd med / inte nöjd med? Vad kan du förändra och vad kan du ta med dig in i det nya året? Våga släpp taget kring sådant som du inte mår bra av och som du inte behöver längre. Våga gör ett avslut och blicka in i något nytt.

I början av en yogaklass ombeds du ofta att hitta en intention för den kommande yogastunden. En intention som du skapar utifrån din dagsform och mående. Kanske känner du dig svag och sårbar just då – då kan det vara bra att hitta styrka, energi och kraft. Kanske har du en skada – lyssna lite extra på kroppen, ta det försiktigt. Ibland kanske du bara ska påminna dig om att det är okej att du är som du är –  jämför dig inte med alla andra. Ibland kanske du behöver utmana dig i sådant som du känner frustration inför. Det finns också möjlighet att rikta intentionen utanför dig själv, till någon som behöver det bättre än dig just då.

Skapa en intention för 2019

På samma sätt kan du också hitta en intention för det kommande året. Ett fokus. En riktning att förhålla sig till oavsett vad som händer. Något som ska vara lätt att komma tillbaka till och vara lätt att påminna sig om, om du skulle tappa det på vägen.

Sätt dig ner en stund i sittande grundposition med korslagda ben om du kan. Slut ögonen. Gör dig uppmärksam på andningen och mötet med kroppen. Stanna kvar där en stund. Rikta fokus inåt. Se vad som dyker upp som intention (om det dyker upp något). Det är också ok om det bara är blankt. Slappna av. Då provar du igen vid ett annat tillfälle.

Skriv ner dina ord. Spara dem. Använd dem. Se till att du blir påmind om dem.

Lycka till och gott nytt år till dig!

Namasté, Jenny