Att stå på huvudet är skönt för många och det finns en mängd positiva hälsosamma effekter med att vara upp och ned och få upp hjärtat ovanför huvudet en stund. Men kanske tycker du att det är svårt och läskigt att komma upp i huvudstående eller kanske har du en skada i ryggen eller nacken som gör det omöjligt för dig att praktisera den positionen.

I samarbete med FeetUp® Trainer så har jag fått möjlighet att testa denna produkt. Den ger möjlighet att vara upp- och nedvänd på ett säkert och stabilt sätt utan att du lägger tyngd på ryggrad och nacke. Du vilar med stadighet på dina axlar. Det är också lätt att komma upp i huvudstående med hjälp av den och därför passar den nybörjare väldigt bra. Använd alltid en vägg bakom om du känner dig osäker eller någon som står som stöd bakom dig tills du känner dig säker.

 

Om man som jag redan har en praktik med huvudstående så finns det stor möjlighet att utforska positioner vidare på ett mer lekfullt och säkert sätt. Den går även att använda mer som ett hjälpmedel i andra positioner. När du köper den så får du med en guide med exempel på flöden och positioner du kan göra med den. Den är lätt att förflytta och ta med.

Är du sugen på att köpa en? Här hittar du en länk till deras sida https://en.feetup.eu/

Använd koden: feetup8349 så ger den dig 10 Euro i rabatt!

Ordinarie pris är från 129.00 Euro

FeetUp Trainern finns i flera olika färger. Välj en som passar dig!

Några exempel på fördelar med huvudstående (Sirsasana)

  • Ökar blodcirkulationen, vilket förbättrar koncentrationsförmågan, minnet och bearbetningsförmågan.
  • Ger energi och skapar värme – huvudstående gör att mer blod transporteras till hjärnan vilket resulterar i en liten kick.
  • Minskar stress.
  • Förbättrar balansen.
  • Avlägsnar spänningar i muskler i hela kroppen.
  • Renar kroppen från slaggprodukter.
  • Ökar känsla av lätthet, avslappning och frid i sinnet.

Att tänka på kring huvudstående

  • Gör inte huvudstående om du har högt blodtryck.
  • Gör inte huvudstående om du har en skada i rygg och nacke (däremot kan du testa FeetUp Trainern försiktigt eftersom den tar bort belastningen från de delarna)
  • Gör inte huvudstående om du har en sjukdom/skada i hjärnan.
  • Undvik att göra inversioner vid menstruationens första dagar (dock så finns det olika synsätt kring detta så känn in vad som känns bra för dig)

Brukar du stå på huvudet eller är det något som du önskar att du kunde göra?

Every FeetUp® Trainer sold plants a new tree

For every FeetUp® Trainer you buy, we make a donation to “Trees for the Future” to plant a tree.

 

 

Följ mig på Instagram för fler inspirationsbilder kring yoga @yoga_living_jenny

Namasté Jenny