Underbara yogapersonen Kino MacGregor ger ofta utmaningar via hennes instagram @kinoyoga i samarbete med @aloyoga och @vayumudra.

För några år sedan hakade jag på allt oftare och hängde med i hennes olika månadsutmaningar. Nu för tiden är jag inte lika flitig med dessa utmaningar men i juli bestämde jag mig för att få in hennes handstående prep i min dagliga yogapraktik.

Här nedan visar jag några positioner, med inspiration från Kino, som kan vara bra att öva på ofta om du vill träna mer teknik och styrka inför handstående.

Plankposition ståendes på tå. Ger starka armar och bålstabilitet. Lär dig hitta bra kontakt med hela handen – spreta med dina fingrar och skjut skulderbladen uppåt.

Från plankpositionen låter du dina knän växelvis nudda armarna.

En plankposition med variation. Låt ovansida fot vara ner mot underlaget.  

Bålstabilitet i Navasana.

Håll om dina tår. Hitta styrka, balans och smidighet i denna position. 

Lolasana. Oj, oj oj den är så grymt tung… men jag har hittat ett läge där jag orkar lyft en liten stund!

Sidoplanka

Balans, stadighet och linjering i Krigare III

Öva balans, styrka och fokus i huvudstående.

Armbalans i Bakasana

Förberedelse för att lyfta upp i handståendesplit. 

Tuck jump med böjda ben.

Verkligen en utmaning.. Firefly pose. 

Hitta balans i Galavasana. 

Mer bilder och inspiration hittar du via mitt Instagramkonto @yoga_living_jenny

“It is through your body that you realize you are a spark of divinity” B.K.S Iyengar

Namaste