Åh vad jag älskar ashtangayoga. Hela min kropp och sinne behöver den praktiken. Jag känner direkt när jag inte har praktiserat den regelbundet under en längre tid. Då gör sig ryggen påmind och jag känner stelheter både här och där även om jag utövar annan yoga.

Någon typ av yogapraktik finns alltid i min vardag, oftast tidig morgon eller sen kväll. Oftast är jag van att kombinera ashtangayoga med yinyoga och meditation så att jag får både det aktiva och det lugna. Men om jag tittar tillbaka på våren som har varit väldigt intensiv med husbygge och flytt så har jag prioriterat mer lugn och mjuk yoga vilket jag också uppenbarligen har behövt för att stilla sinnet mer. Exempelvis har jag gjort mer yinyoga, soft yoga och meditation. Men om man är van att utöva mer fysisk yoga också så ger dessa former inte så mycket fysisk utmaning för kroppen och jag har bland annat börjat känna av stelheter och låsningar i ryggen vilket jag inte brukar känna på det sättet annars.

Jag har känt att det var nog dags att boka in tid hos min naprapat för att få bort låsningar. Men sedan förra veckan har jag nu disciplinerat gjort ashtangayoga varje morgon igen och genomströmningen genom ryggen känns genast mycket bättre. Tack alla solhälsningar och alla positioner som systematiskt förbereder varandra. Jag känner mig starkare i kroppen och mer öppen och fri inombords än på länge. Ashtanga är min medicin och naprapaten får vänta helt enkelt. Dock så behöver jag det ibland ändå men just nu längtar jag efter en thaimassage istället.

För många kan ashtangayoga vara en seg uppförsbacke, framförallt i början av praktiken. Men om du är ihållig och ger den en chans så går det att ta sig över krönet och njuta av allt det som kommer sedan. “Practice and all is coming.”

Den formen av yoga passar inte alla – det här inlägget är min personliga åsikt om vad som passar mig. Vi är alla olika och behöver olika saker och olika former av yoga.

ÄR DU NYFIKEN PÅ ASHTANGA?

Att lära sig första serien i ashtangayoga tar tid – och det måste det få göra. Du lär dig lite i taget och bygger sakta på asanas.

Att utöva hela den första serien tar en och en halv timme / upp till två timmar och det är mycket tid. Du kan också göra Modified primary ashtanga och endast göra ett urval av de inledande, stående/sittande och avslutande asanas och då är praktiken mellan 30-60 minuter beroende på hur mycket du gör.

På min Youtubekanal YOGA MED JENNY finns det två kortare filmer med urval från ashtangayogan och de är båda ca 30 min långa. Jag planerar dock för fler ashtangafilmer under hösten!

Länk till Yoga med Jenny

Prenumerera gärna på kanalen och kommentera gärna om det är något du undrar över.

Vilken form / vilka former av yoga mår DU bäst av?

Namasté, Jenny