Kroppsskanning är en övning i medveten närvaro som ökar uppmärksamheten med kroppen som verktyg. Genom att långsamt förflytta uppmärksamheten från en kroppsdel till nästa och känna vilka förnimmelser du upplever övar du förmågan att rikta uppmärksamheten mot nuet och förankra medvetandet i det innevarande ögonblicket.

När du låter uppmärksamheten vandra från en kroppsdel till nästa kommer du att förnimma olika saker som exempelvis stelhet, spänning eller dina hjärtslag. Ibland är de intensiva, ibland knappt märkbara. Forskning visar att kroppsskanning  är en meditationsteknik som kan minska stress och fysisk smärta. Olika känslor kan dyka upp när du fokuserar på olika kroppsdelar, för erfarenheter och minnen lagras i kroppen. Det är helt normalt. Notera bara de här känslorna när de dyker upp, utan att bekymra dig över dem eller försöka förändra något.

Närma dig övningen med en mjuk och vänlig nyfikenhet, utan förväntningar och utan att värdera. Stanna vid varje kroppsdel ca 15-30 sek.

Bli inte otålig eller frustrerad om du tappar fokus. Ju mer du övar desto, längre stund kommer du att kunna hålla uppmärksamheten fokuserad.

ÄR DU REDO?

Lägg dig bekvämt. Låt kroppen komma till ro och låt pulsen sjunka. Börja med att notera hur du andas och vad du upplever i din kropp med din andning.

Börja sedan rikta uppmärksamheten vid vänster fot. Från lilltå till stortå. En tå i taget. Känner du värme, kyla stickningar? Andningen guidar dig vidare till fotsula, häl, ovansida fot och vrist.

Flytta uppmärksamheten till vänster vad och skenben. Hur känns huden, dina muskler och skelett? Gå långsamt vidare till vänster knä, lår och höft.

Gå sedan tillbaka ned och upprepa vid höger fot och tår och sedan sakta upp till höger höft.

Fortsätt rikta uppmärksamhet kring ditt bäcken och skinkorna. Mjukna och släpp taget när du andas ut. Hitta fokus in i ländryggen och känn hur den sakta sjunker ned mot golvet vid en utandning.

Gå vidare till magen. Följ andningens rörelse. Fortsätt till bröstkorg och bröstrygg. Uppmärksamma lungor och hjärta.

Rikta uppmärksamheten mot din vänsterarm. Från fingrarna, handflatan, ovansida hand, handled, underarm, armbåge, överarm upp till vänster axel. Upprepa höger sida.

Flytta fokus till halsen och ansiktet. Släpp alla spänningar i käken och kinderna. Känn hur tungan och läpparna slappnar av och ansiktet blir mjukt.

Rikta uppmärksamheten mot dina ögon och ögonlock. Låt dem bli tunga. Fortsätt med pannan, öronen, bakhuvudet och hjässan.

Följ andetaget i varje kroppsdel och notera dina förnimmelser. Känn hur kroppen öppnar sig och expanderar, mjuknar och släpper taget. Känn hur du är fullständigt närvarande och helt vaken i ögonblicket.

Stanna en stund och ta sedan några djupa andetag och väck sakta tillbaka kroppen.

Underbar skön avslappning för kropp och sinne. Har du inte testat, så gör det!

“Let what comes come. Let what goes go. Find out what remains”. Ramana Maharishi

Love & Namaste, Jenny