Varva ned en liten stund varje dag. När du är mitt uppe i högt tempo på jobbet och stressen gör sig påmind med spända axlar och muskler, huvudvärk, irritation, otålighet, glömska och en andning som blir allt ytligare. Det är då du känner att du inte har tid med något annat. Hjärnan går på högvarv och du hinner knappt äta och dricka. Men det är just då du behöver en lugnande stund. Det kan räcka med några minuter att bara få pausa. Det bästa är att du kan sitt kvar på stolen vid skrivbordet, i soffan eller i bilen. Är du på rask promenad med snabba steg kan du slå dig ned vid närmsta parkbänk eller bara stanna upp där du är. Det är så lite som behövs.

Medveten närvaro, mindfulness och meditation

Oavsett vad vi kallar stunden så ger den så mycket tillbaka om du gör det regelbundet. Det ger närvaro i kroppen och skapar utrymme för att tänka mer kreativt. Det blir lättare att hantera deadlines och kanske känner du dig mer nöjd när arbetsdagen är slut. Kanske får du även mer energi och lust. Det hjälper till att hitta tillbaka till nuet och en reflektion kring hur du bör använda din tid på bästa sätt.

Sträck på dig

Ofta är det nacke och axlar som blir stela och spända först när du är stressad. Var uppmärksam på din hållning när du sitter vid skrivbordet eller i ett möte, så kommer du lägga märke till dina mönster och kunna förebygga spänningarna. Det är först när du blir medveten om något som du har förmåga att förändra det. Din yttre hållning speglar ofta ditt inre sinnestillstånd. Lägg märke till hur kropp och sinne påverkar varandra.

Enkla tips på att pausa under arbetsdagen när livet går på högvarv

Gör dem en och en eller om du har mer tid gör flera tillsammans.

  1. Rikta uppmärksamheten till dina andetag. Var andas du och hur känns det? Kan du förlänga och fördjupa varje andetag? Om tankarna fortsätter ta mycket plats så kan du prova att räkna ex till 10 långa andetag (in- och utandningar) Det tar ca en minut. Har du mer tid räkna längre.
  2. Placera fotsulorna i golvet. Tänk dig en osynlig tråd som löper längs med ryggraden, nacken och ut genom hjässan. Föreställ dig att någon drar i tråden så att ryggraden rätas ut, lyfter hjässan uppåt och hakan dras in försiktigt. Uppmärksamma nu hur du sitter rak i ryggen med kroppens bas grundad och jordad medan överkroppen sträcker sig uppåt.
  3. Lugna dig. Andningen är nyckeln till att bevara lugnet. Andas in långsamt genom näsan och räkna till fem när du andas ut. När du har upprepat ett antal rundor borde du känna dig lugnare. Var mindful. Lägg märke till små förnimmelser i kroppen. Notera dina otåliga tankar och ta dem för vad de är – de just bara tankar.
  4. Kroppscanning. Gå igenom din kropp (liggande/sittande/stående) Genomförs helst liggande eller sittande för att slappna av samtidigt, men fungerar även stående för att skapa medvetenhet kring kroppen. Sakta går du igenom del för del av din kropp och uppmärksammar och skapar medvetenhet både till litet som stort.
  5. Guidad meditation. Enkelt att ladda ned via app eller sök via Youtube, allt från några minuter till längre stunder. Kanske hittar du ett ostört rum där du är. Sätt på dig hörlurarna och låt dig guidas en stund.
  6. Yoga Nidra. När du har tid för en längre paus och har möjlighet att lägga dig ned. Detta är en fantastisk djupavslappning som ger dig så mycket energi. 20 min Yoga Nidra motsvarar ungefär 3 timmars sömn! Du hittar många guidningar vi Youtube.
  7. Leta upp en yogastudio nära dig och gå på en yogaklass morgon / lunch / eftermiddag / kväll. Anpassa efter dagsform och arbetsschema.

 

Landa tillbaka i medvetenhet om din kroppshållning så ofta som möjligt under din arbetsdag. Observera och följ dina andetag så fort du känner att det snurrar iväg. Observera och gör dig uppmärksam på dina tankar. Led tillbaka fokuset till här och nu. Om och om igen, så ofta som du behöver.

Starta dagen med medveten närvaro

Ge dig en liten stund på morgonen innan allt drar igång. Det kan vara värt att gå upp lite tidigare för att hinna en stunds meditation. Kanske tända ett ljus och svepa älsklingsfilten runt om dig. En stund att bara vara, sakta få vakna i kropp och sinne. Möta tankar, känslor och sätta intentionen för dagen. Ett möte med dig själv helt enkelt!

“Många lever utan att snudda vid miraklet det är att vara levande.” Thich Nhat Hanh

Love & Namasté, Jenny

www.jordklok.se