I det här inlägget ger jag en så enkel beskrivning som möjligt i vad yoga är / kan vara / ger för effekter. Yoga kan beskrivas hur ingående som helst – det är så stort – och det finns så mycket att fördjupa sig i. Men ibland är det bra med enkelhet. Det är också så roligt att det tittar in fler och fler läsare på den här bloggen. Kanske har du nyss hittat in i yogans fantastiska värld, eller så undrar du om det verkligen är något för dig.. Läs det här, gå på en yogaklass och se vad du själv upplever. Framförallt så är yoga ingen QUICKFIX – ha tålamod och låt det ta tid.

Ordet yoga betyder “union” eller att “sammanfoga” på Sanskrit (sanskrit är det gamla fornindiska språket). Det handlar om att förena kropp, själ och sinne. Yoga är ett helhetsperspektiv som skapar balans mellan det inre och det yttre. Yoga kan hjälpa till att skapa balans i vardagen och är ett verktyg i att hantera stress.

Syftet är att stilla sina tankar genom att rikta uppmärksamheten inåt.

Yogans historia

Yogans historia började för ungefär 5 000 år sedan vid högkulturen kring Indusdalen. Man har bland annat hittat lerskärvor med yogaställningar från den tiden. Yoga finns också omnämnt som ord i den äldsta Vedaskriften Rigveda från samma period.

Yoga är en filosofi, en livsstil och ett förhållningssätt till livet. Yoga är en av sex filosofiska skolor i Indien. Ayurveda – läran om livet – är en systerfilosofi.

Yogan består av traditionsenliga tekniker och övningar som har förädlats under årtusenden. Olika former av yoga har vuxit fram med tiden. Enligt tradition så har den undervisats från guru till elev.

År 1893 är startpunkten för den period vi kallar modern yoga. Den inleddes med att den indiske gurun Swami Vivekananda besökte religionsparlamentet i Chicago på en konferens. Yogan började nu sprida sig utanför Indiens gränser och många andliga lärare (gurus) flyttade från Indien till USA för att lära ut yoga. Yoga börjar för första gången i historien att läras ut öppet till alla som kan betala för en yogakurs.

Yoga är ett förhållningssätt till livet / till dig själv

Moralisk insikt – om sig själv och sin omvärld

Yogapositioner – medvetenhet kring kroppen

Disciplin

Andningsövningar

Energi / livskraft

Fokus / koncentration

Meditation

En väg till välmående

Fördelar och positiva effekter med regelbunden yogapraktik:

Lugnande effekt

Bättre hållning/rörlighet/muskelstyrka

Starkare skelett

Ökar fokus / koncentrationsförmåga

Förbättrar matsmältningen

Stressreducerande

Ångest och depressionsdämpande

Detoxar och renar

Ger uthållighet / tålamod

Ger bättre sömn

Ger möjlighet att bli den bästa versionen av DIG

 

Namasté Jenny