Har du någon gång gråtit när du är på en yogamatta? Att yoga väcker känslor är något som många upplever. Är du ny inom yoga så är detta kanske något som du inte har räknat med, men helt plötsligt rinner det tårar nedför din kind i den avslutande vilan Savasana. Helt oförberett. 

Precis som fysiska spänningar sätter sig i kroppen lagras också känslomässiga blockeringar. Kanske har de lagrats under lång tid, lite som årsringarna på ett träd. Känslorna byggs på mer och mer utan att vi är medvetna om det.

Yoga skapar kontakt med vårt inre

Yoga gör att du får mer kontakt med dina känslor. Andningsövningar, yogapositioner, meditation och avslappning löser upp spänningar och blockeringar (både de fysiska och de känslomässiga) på flera olika ställen och på olika plan i kroppen. Känslorna har funnits där hela tiden men det är först nu de kommer upp till ytan. Det kan bli lite överväldigande i början, speciellt om du har “haft locket på” under en lång tid. Ofta följs det med en känsla av lättnad.

Yogans syfte är att just frigöra dessa blockeringar, så att energi kan flöda mer fritt och skapa utrymme för mer lugn inom dig.

Yoga gör dig mer medveten om både kropp och sinne. Den lär dig att lyssna inåt, utan att döma.

Inom yogavärlden är det allmänt känt att våra känslor ”bor i kroppen”, att hur vi mår, tänker och känner har en direkt spegling i den fysiska kroppen. Den fysiska kroppen är en av fem koshas. Koshas är lager och dessa tänker jag berätta mer om vid senare tillfälle.

Tankarna och känslorna påverkar varandra och vårt mående. Ökad medvetenhet kan ge dig distans till dina tankar. Vi tänker konstant. Vi blir våra tankar, äts upp av våra tankar och föreställningar av vår omvärld och oss själva. Men, vi är inte våra tankar.

Yoga gör dig uppmärksam på detta och kan ge utrymme för att skala av och frigöra tankar och känslor.

Nedan har jag hittat en passande text av Pål Dobrin. Pål är föreläsare, metodutvecklare och meditationslärare. Ta dig tid att läsa igenom.

KROPPEN

Tänk om vi när vi vaknade på morgonen med stress och oro inombords hade förmågan att låta vår uppmärksamhet sjunka in i kroppen, mjukt omfamna de fysiska aspekterna av stressen och oron med vår medvetna närvaro och under några minuter känna hur lager efter lager sakta men säkert smälte bort i takt med varje ut-andning.

TANKARNA

Tänk om ökad kroppsmedvetenhet gav oss lite distans till våra tankar, fick oss att inse att vi tänker konstant, tvångsmässigt och oftast smälter samman med tankarna utan att vara medvetna om dem.

Tänk om förmågan att ha uppmärksamheten inom ramen för kroppen ledde till att vår mentala frånvaro, vårt dagdrömmande, vårt konstanta inre kommenterande och värderande av omvärlden lugnade ned sig en smula.

Tänk om det innebar att vi inte längre rycktes med lika lätt av negativa tankar, att det minskade både ältande av misstag i det förflutna och katastroftankar kring framtiden.

KÄNSLORNA

Tänk om vi kunde uppfatta, känna igen, sätta ord på, observera, härbärgera och till och med reglera känslor i kroppen.

Tänk om det ledde till att vi kunde utveckla en direkt förståelse för hur tankar och känslor påverkar varandra, en förståelse för att starka känslor föder tankar som försöker bekräfta känslorna som sanning – och bli fria att välja vårt beteende istället för att blint styras av våra känslor.

Tänk om vi kunde lära oss att komma ur känslotunneln (perioden av att inte vara vid sina sinnens fulla bruk som uppstår i samband med starka känslor), och snabbare återfå vår fulla mentala kapacitet och förmåga.

Tänk om vi när vi i en livssituation märker att vi är på väg att bli arga och säga något hårt eller elakt till en vän, kund eller kollega kunde bli medvetna om vad som höll på att hända, stanna upp och med hjälp av andningen, släppa taget om ilskans grepp genom att mjuka upp spänningarna i kroppen som hänger samman med känslan.

Tänk om vi kunde uppfatta känslor bättre hos våra medarbetare och hos våra kunder, och med hjälp av den kunskapen välja våra ord, bekräfta deras känslor och på så sätt öka förståelse, engagemang att bygga en bättre relationer.

HJÄRTAT

Tänk om vi kunde lära oss att generera tillstånd av kärleksfull vänlighet i kropp och sinne med hjälp av visualisering, positiva affirmationer och mentala blommogram.

Tänk om det gjorde att vi blev mer tillfreds, tryggare och mindre irriterade på människorna i vår omgivning. Att alla andra blev lite mindre idioter.

Tänk om vi fick lite tid för detta varje dag, och vi med uppmärksamheten inåt kunde uppfatta våra djupaste önskningar och anpassa våra liv efter vad vi finner verkligt viktigt – och på så sätt komma i kontakt med kraften av att leva ett liv fyllt av mål och mening.

Tänk om vi på så sätt ökade motivationen att skapa livsstilsvanor som var långsiktigt bra för oss själva  och bra för vår omgivning.

Tänk om vi tog som vana att göra snälla saker mot andra människor när vi känner oss nedstämda, frustrerade eller irriterade, och upptäckte att vår nedstämdhet eller irritation blev som bortblåst när vi såg dem lysa upp av glädje av våra vänliga handlingar.

MEDKÄNSLAN

Tänk om vi kunde utveckla den del av oss själva  som är motiverande, accepterande, tröstande, peppande och förstående så att självkritiken och otillräcklighetskänslan överröstades.

Tänk om denna själv-medkänsla ledde till att vi kände vänlighet inför och medkänsla med alla andra människor på planeten, eftersom de delar vår sårbarhet för inre kritik, katastroftankar, mentala orenheter och starka känslostormar.

Tänk om vi sakta men säkert inser att vi har sökandet efter lycka och önskan om att undkomma lidande gemensamt med alla andra människor – och att den insikten leder till att en stark känsla av samhörighet med alla levande varelser.

Tänk om vi alla kunde träna dessa mentala färdigheter och förmågor tillsammans – på arbetsplatser, i hemmet, på skolor och inom föreningslivet.

HUR SKULLE VÄRLDEN SE UT DÅ?

Mental balans och lycka är färdigheter som kan tränas. Pål Dobrin 2015. 

Namasté, Jenny