Yoga är en filosofi om hur vi människor kan leva för att uppnå inre harmoni och lycka, genom bland annat meditation och att träna vårt sinne. De mentala effekterna i kombination med de fysiska positionerna gör yoga till ett helhetskoncept för kropp, sinne och själ.

Mindre stress, bättre psykiskt mående och bättre sömn. Det är exempel på varför så många människor börjar utöva yoga.

Yoga är mer än bara fysiska positioner på en matta. Det innehåller även livsstilsriktlinjer, förhållningssätt och reningstekniker. I yogabaserade övningar ingår alltid komponenterna: kropp, andning och sinne. Var man lägger tonvikten varierar mellan olika yogaformer.

Vissa yogaformer tränar mer styrka, balans och uthållighet som till exempel hatha, vinyasa, bikram och ashtangayoga. Andra former, som restorative och yinyoga, fokuserar på återhämtning. Alla yogastilar har dock samma mål – att släppa på fysiska och emotionella spänningar och att öka uppmärksamheten till kropp, sinne och själ.

Det yttersta målet med yoga är att lugna sinnet. “När vi slutar att identifiera oss med våra tankar – då uppnår vi ett tillstånd av yoga.” Patanjali Yoga Sutras

Regelbunden yogapraktik kan minska smärta och förbättra rörlighet i kroppen. Yoga visar också positiva effekter på den allmänna hälsan, som stresshantering, psykisk hälsa, sömn och inre balans. Studier visar att yoga, liksom annan fysisk träning, kan sänka hjärtfrekvensen, andningshastigheten och blodtrycket. Det hjälper också till att minska oro och depression.

Vilken typ av yoga du än väljer så kommer du snart att känna av både de mentala och fysiska effekterna i kropp och sinne. Här nedan ser du en lista på några positiva saker som förbättras.

1. Du blir rörligare i kroppen

2. Dina muskler blir både uthålligare och starkare

3. Ditt hjärta blir starkare

4. Ökad förbränning och ämnesomsättning

5. Sänkt blodtryck

6. Förbättrad lungkapacitet

7. Du får minskad huvudvärk och migrän…

8. … och mindre värk i till exempel rygg och axlar

9. Din matsmältning blir bättre

10. Bättre balans

11. Du känner dig mindre stressad

12. Du sover bättre

13. Stärkt immunförsvar

14. Du blir mer fokuserad.

 

Prova dig fram med olika former av yoga – se vad som passar just dig!

I dessa tider kanske du väljer att yoga mer och mer hemifrån. Kika gärna in på min YouTubekanal Yoga med Jenny och prova några sköna yogaklasser med olika inriktningar!!

“Yoga is the journey of the self, through the self, to the self.” – The Bhagavad Gita

Namaste