Tycker du att det är svårt att utöva yoga regelbundet hemma? Att det sakta rinner ut i sanden och blir till ingenting efter ett tag? Du är inte ensam. Många upplever den känslan och visst är det liknande med all fysisk träning?

Jag vill ge dig några tips som kan hjälpa till att vara disciplinerad med din yoga hemma.

Ha yogamattan synlig så att du blir påmind om den dagligen. Den behöver inte vara utrullad nödvändigtvis, men det är mer inbjudande om den ligger där på golvet när du kommer ut i vardagsrummet på morgonen.

Hitta en rutin som passar dig. Välj ut några positioner som du kan upprepa ofta och som du lär dig utantill. Ett exempel är Solhälsning A+B. Det är en serie rörelser som du upprepar om och om igen, gärna varje dag.  Gör 1-5 av vardera. De är bra för hela kroppen, både fram- och baksida. Jag rekommenderar dessa varmt för dig som ofta känner av din rygg. Det är värt att testa! På min Youtubekanal finns det några filmer med guidade Solhälsningar. Du kan se den senaste HÄR

Bli medveten om din kropp och vad den behöver. Gör positioner som är bra för just det området som du behöver fokusera kring. Både genom att stretcha och stärka.

Det finns massor med guidade yogafilmer på Youtube. Låt dig bli guidad var du än befinner dig!

Bestäm en eller flera tider under veckan då du avsätter tid för yogan. Skriv in det i din kalender. Låt inget rubba dina planer. Det är din stund.

Less is more. Var nöjd med det lilla. Känn att den viktigaste yogan, det är den som blir av. Ibland kanske det räcker att blunda och landa i andetagen en stund i en lång välbehövlig avslappning.

Se till att du kommer iväg till en yogastudio också emellanåt där en lärare kan se och hjälpa dig i verkligheten också!

Namasté