Det finns inga måsten och regler när det gäller yoga och mat. Yogan i sig är tillåtande och ger möjlighet att vara precis där man är nu. Allting är en process och man bör ge det lite tid. Vad som kan ske automatiskt efter en tids yogautövande är dock att man börjar fundera på vad man äter och dricker eftersom det påverkar praktiken. 

Det man kan ha med sig är att yogan ger etiska rekommendationer hur man bör leva och äta som en sann yogi och yogini. Ahimsa är en sådan aspekt som finns med i den åttfaldiga vägen att uppnå yoga. Ahimsa betyder att man inte ska skada någon annan levande varelse, vilket ofta leder till att yogisar är vegetarianer.

Vad är då yogisk mat?

Enligt yogan och ayurvedan har allting tre kvalitéer, så kallade Gunas. Gunas kan översättas med rep/slinga. (Tänk dig tre slingor ihopflätade med varandra. De kan också ses som energier) Dessa tre heter Tamas, Rajas och Sattva. De är närvarande i alla levande varelser, all materia, alla tankar, personligheter och erfarenheter i olika och evigt föränderliga proportioner. Dessa tre kvaliteter är i en konstant föränderlig relation med varandra.

Även kosten består av dessa tre kvalitéer.

Tamas

Den tunga, tröga och svårsmälta maten som kan ge förstoppning. Skapar sjukdomar, trötthet, depression och oföretagsamhet. Tamastisk mat gör det svårare att utöva yoga, eftersom kroppen blir tung och lederna stela.

Exempel på mat: rött kött, animaliska och härdade fetter, överkokt eller hårdstekt och grillad mat, kakor, glass, vitt mjöl och färdigmat.

Rajas

Stimulerande mat som skapar överaktivitet, nervositet, stress och sömnproblem.

Exempel på mat: starka kryddor, heta/bittra/sura smaker, saltad eller sötad mat, läsk, godis, choklad, kaffe, svart te, alkohol, cigaretter, färgämnen och smaktillsatser.

Sattva

Den rena maten, som är lättsmält och tillför kroppen energi och lugn. Den har gott om fibrer, vitaminer och antioxidanter och får kroppen att fungera optimalt och ger sinnet klarhet.

Exempel på mat: frukt, grönsaker, fullkornsprodukter, linser, nötter, honung, örter, ekologiska mejeriprodukter, vatten,  grönt te och örttéer.

Den som följer en kost som till större delen är sattvisk har sällan några viktproblem. Det är en enkel och naturlig kost som kroppen har lätt att tillgodogöra sig. Vill du få en förändring i dina matvanor kanske du ska börja byta ut lite i taget och ändra successivt och sakta skapa en grund till nya rutiner.

Tips. Gör en god smoothiebowl till frukost på helgen när du har lite mer tid att sitta ner! Louise Larsson som driver bloggen Organicbymommy ger dig goda och fantastiskt färgglada och inspirerande recept på hälsosam mat och bakverk. In och kika på www.organicbymommy.se

Några enkla saker att tänka på

  1. Välj mat i sin naturliga form. Se till att du har färsk frukt och grönsaker hemma. Försök äta ekologiska och närodlade frukter och grönsaker – det är högre näringsvärde i livsmedel som nyss skördats. Fyll på med ex linser, bönor, fullkorn (havre, quinoa, bovete och vildris) nötter, frön och örter så att det finns nära till hands när du ska laga mat. Drick mycket vatten och färskpressade grönsaks- och fruktjuicer.
  2. Skippa processad mat. Undvik vitt socker och mjöl, hämtmat och väldigt salt mat.
  3. Söta naturligt. Använd honung och lönnsirap. Du kan även söta med kanel, kardemumma, mynta, ingefära, gurkmeja och fänkål.
  4. Dra ned på koffeinet.
  5. Minska på kött och animaliska produkter.
  6. Ät inte för mycket. Prova att minska portionen på tallriken istället för att överäta.

 

Ät mer grönt! Sallad plockad direkt från trädgården förra sommaren.

Jag är vegetarian sedan ett antal år tillbaka. Jag äter mejeriprodukter och ägg, men inte kött, kyckling, fisk eller skaldjur. Jag tror på att hitta en balans i det jag äter och givetvis unnar jag mig att äta sötsaker och dricka alkohol ibland. Dock så märker jag att det jag stoppar i mig har stor påverkan på mitt mående och hur jag känner mig på yogamattan i kropp och i sinne.

  • När vi känner oss mestadels sattviska känner vi oss klara, lugna och harmoniska.
  • När vi är i ett rajasiskt tillstånd känner vi oss uppjagade och hyperaktiva. Hjärnan snurrar igång utan att vi kan få stopp på den.
  • När vi känner oss tamastiska känner vi oss lata. Vi känner oss omotiverade och liksom släpar oss igenom tillvaron.

Vi behöver alla tre kvalitéerna i vårt liv. Vi behöver rajas för att komma igång med saker, sattva för att få klarhet och visdom och tamas för att få oss att stanna upp och vila.

Hoppas att inlägget kan ge dig inspiration!

Namasté, Jenny